Rostoucí cena benzínu vás nemusí strašit, stačí si pohlídat styl jízdy

Cena benzínu stále kolísá, ale rok od roku nenápadně roste. Na každé jízdě můžete ušetřit nejen tím, že si seženete nejvýhodnější naftu nebo benzín, ale hlavně stylem jízdy. Na co si dát pozor, kde si palivo nekupovat a jak konkrétně jezdit se dozvíte v tomto článku.

I když si u ceny benzínu nebo nafty zas tak moc nemůžeme vybírat kvůli vysokému podílu daní, na ježdění se něco ušetřit dá. Jen je potřeba si trochu popřemýšlet o stylu jízdy a o tom, co byste třeba mohli dělat jinak.

 Co ovlivňuje cenu benzínu?

Cena benzínu i nafty není o sobě tak vysoká, jakou platí koncový zákazník. Kromě marže k ní jsou připočítané daně, a to hned dvakrát. Při každém tankování tak platíte za:

  • Spotřební daň, která tvoří až 1/3 ceny
  • DPH, do níž se znovu započítává spotřební daň a spolu představují více než ½ cenu benzínu (u nafty je to o něco méně)
  • Ropu, tvořící podobný podíl jako spotřební daň (až 1/3 ceny)
  • Rafinerie a distribuce, kam spadá zpracování a přeprava ropy a také marže čerpacích stanic

S cenou hýbe i kurz koruny vůči dolaru, který je oproti minulosti výhodnější. Víc za pohonné hmoty zaplatíte, když se začnou zvedat platy. Samotné zdražení benzínu nebo nafty poptávku tolik nesnižuje, a tak se v může dlouhodobě a v klidu držet ve vyšší cenové hladině. Rozdílných cen si můžete všimnout i v odlišných ročních obdobích, kdy v teplejších měsících zvýšená poptávka (hlavně kvůli pracovním účelům) navyšuje i ceny benzínu a nafty.

Nejméně cenu ovlivňuje marže, kterou si nastaví prodejce, proto jsou ceny nafty i benzínu všude podobné. Lišit se tak mohou pouze marží určenou prodejcem. Ne vždy na té nejlevnější ale ušetříte, je potřeba znát i pověst a výsledky kontrol České obchodní inspekce.

Dejte si pozor na kvalitu benzinu

Nejvýhodnější cenu ve svém okolí můžete zkontrolovat na stránkách mBenzin, kde aktuální ceny zaznamenávají provozovatelé benzínek i sami řidiči. Kromě toho uvidíte i pokuty, které čerpací stanice dostávají za nekvalitní palivo.

Postupy, jak na benzínu ušetřit

Řazení a otáčky

První rychlostní stupeň používejte jen při rozjíždění, kdy na pedály šlapejte s citem a snažte se co nejdřív přeřadit na vyšší stupeň. Kromě zvuku motoru sledujte i otáčky, které jsou ideální pro benzinové motory v hodnotách 2000 až 2500 otáček za minutu a pro naftové 1500 až 2000.

Rychlost

Při zbytečně rychlé jízdě spotřebujete víc paliva, než kdybyste jeli úsporněji. S touto jízdou jsou spojené situace, kdy musíte prudce zabrzdit, což spotřebovává další palivo. Rychlost si hlídejte zejména na dálnicích, kde vám jízda na hranici nejvyšší povolené rychlosti čas ušetří jen o pár minut, ale sežere až několik litrů paliva víc, než když pojedete průměrnou rychlostí okolo 100 km/h.

Brzdění motorem

Brzdění motorem je pro kondici auta i vaší peněženky mnohem šetrnější, než když prudce šlápnete na brzdu. Vyplatí se vám třeba když dojíždíte na křižovatku, kde ještě svítí červená, nebo když jedete z kopce. Při jízdě dolů se zařazeným rychlostním stupněm brzdíte motorem a nespotřebováváte žádné pravidlo.

Předvídání situace

S předchozím bodem souvisí i to, že situaci dokážete vyhodnotit a upravit svůj styl jízdy, viz příjezd ke křižovatce. Stojíte-li v koloně ve špičce, raději si chvilku počkejte, jestli auta hned nezastaví – pro pár metrů nestojí za to se rozjíždět.

Vypínání motoru

Je prokázané, že stojíte-li někde déle než 40 sekund, například před vlakovým přejezdem nebo při čekání na parkovišti, vyplatí se vypnout motor. To je důvod, proč mají některá auta už nainstalovaný systém start-stop.

Nepřetěžování auta

Nevozte s sebou zbytečný náklad uvnitř auta stejně jako na střeše. Pokud střešní nosiče zrovna nevyužíváte, všechno sundejte. Vylepšíte tím aerodynamiku auta a snížíte spotřebu.

Klimatizace

Velkým žroutem paliva je i klimatizace. Určitě ji v nejparnějším létě nemusíte vypínat, abyste co nejvíc ušetřili, ale nenastavujte zbytečně nízkou teplotu. Pro vaše zdraví i peněženku je nejprospěšnější maximální rozdíl teplot uvnitř a venku asi 5 stupňů. Záleží také na tom, jak dlouho v autě budete. Pokud je venku třeba 32 °C a řídit budete 3 hodiny, teplotu v autě si můžete nastavit i na 23-25 °C. Důležité je postupné měnění teplot, kdy chvíli po nástupu a před výstupem teplotu v autě zase o něco zvýšíte. Nezapomeňte ani na pravidelné čištění klimatizace.

Huštění pneumatik

Pojedete-li na podhuštěných pneumatikách, je to velmi nebezpečné a ještě pořádně drahé. Pravidelně a při převážení větších nákladů kontrolujte stav pneumatik, vhodné přístroje jsou na většině benzínek. Nejlepší je hustit je pod horní hranici doporučovanou výrobcem.

Kvalitní olej

Nižší spotřebu a menší opotřebení motoru vám zajistí kvalitní olej, který nezapomínejte pravidelně měnit. Dosáhnete tím snížení spotřeby až o několik procent.

Tankování

Obecně je lepší si za palivo trochu připlatit, než skončit s poškozeným motorem. Ještě víc se vám vyplatí kvalitní prémiové palivo, které zaručuje ekonomickou jízdu.

Nenaleťte na zázračné rady, které vám mohou zavařit

Na internetu najdete také spoustu dalších rad, které zaručují nevídané ušetření na jízdě autem. Snažte se na ně nedat, mohly by vás o peníze spíš připravit. Mezi takové tipy patří třeba magnety pro hadičku přívodu pohonných hmot, které mají pomáhat zničit sraženiny a efektivněji palivo spálit, nebo tablety do nádrže snižující spotřebu i emise. Odborníci se ale k tabletám staví skepticky a dokonce varují před tím, že tablety mohou ovzduší naopak zhoršit. V tomto případě vám lepší službu udělá prémiové palivo.

Sending
Uživatelské hodnocení: 4 (1 hlas)
Tags:

Leave a Reply