Spoluúčast u povinného ručení? Stačí vyjet do zahraničí!

Přesvědčení, že povinné ručení za vás uhradí pojišťovna ve všech případech, nemusí být tak pravdomluvné, jak si myslíte. Při špatně sjednané variantě z nabídky pojišťovny často stačí způsobit třeba jen menší nehodu za státními hranicemi…

Ekonomická krize v našich končinách je zažehnána, ale někteří z nás si toho stále ještě tak úplně nepovšimli. Typická je například tato situace:

„Pan Novák nastoupil do firmy jako jednatel a svým vozem navštěvoval často nejrůznější klienty po ČR. Sjednal si tak nejlevnější variantu povinného ručení, která s pravidelnými cestami do zahraničí nepočítá. Pro případ nehody je zde tak sjednaná poměrně vysoká spoluúčast. Se zlepšením finanční situace firmy však přišly a řadu i klienti v Polsku. Pan Novák však mezitím na sjednané podmínky ve smlouvě zapomněl a neupravil ji tak, aby lépe vyhovoval jeho současné situaci. Pokud však způsobí nehodu na území jiného státu, bude ho to stát pěkných pár desítek tisíc. A to i přesto, že jeho povinné ručení je jinak v pořádku.“

Spoluúčast je běžná jen u tzv. havarijního rizika

Nové smlouvy povinného ručení od položky spoluúčasti pomalu odstupují. Jedinou výjimkou je už pouze Česká podnikatelská pojišťovna, která se snaží svým klientům vycházet maximálně vstříc a jeden ze tří tarifů, který nabízí (najdete ho pod označením Sporopov) kombinuje nízkou cenu za pravidelné platby povinného ručení právě se spoluúčastí při úhradě nehody vzniklé v zahraničí. Hranice je stanovena pevně 12 000 Kč. Nicméně pokud opravdu jezdíte jen po ČR, nebo platíte tento produkt třeba synovi, který s poznáváním volantu teprve začíná, může jít o výhodnou nabídku. Je však třeba respektovat její omezení.

Ostatní pojišťovny podobný produkt nemají. Spoluúčast je u nich spjata pouze s tzv. připojištěním, třeba při střetu se zvěří (havarijní riziko). Částky ale nebývají nijak vysoké. Např. pojišťovna Generali bude v takovém případě vyžadovat po pojistníkovi pouze 1 000 Kč.

Spoluúčast a vrácení části zaplaceného pojistného plnění není totéž

Ne vždy však vyjdete jako viník nehody zcela bez škraloupu. Pokud byl u vás zjištěn alkohol či použití omamných látek, nebo jste např. nedodrželi dopravní předpisy anebo řídili bez potřebného oprávnění, může po vás pojišťovna požadovat (a obvykle také požaduje) účast na uhrazení vzniklých nákladů.

Jinými slovy plnění poskytne dalším účastníkům nehody v plné výši, po vás ale bude požadovat poměrnou část. Ta se určuje podle toho, do jaké míry jste porušili své povinnosti a může být až 100%. Vždy však jde o vrácení části zaplaceného pojistného a nikoli o spoluúčast. Tyto dva pojmy nelze zaměňovat.


Povinné ručení musíte mít uzavřeno ze zákona

Jestliže jste provozovatelem motorového vozidla, vztahuje se na vás povinnost uzavření povinného ručení přímo ze zákona. V České republice vám nabídne své služby přibližně deset pojišťoven, mezi nimiž panují značné rozdíly co do ceny i rozsahu nabízených služeb.

A jaké byla průměrná cena povinného ručení v roce 2016? Podle statistik šlo o 2 800 korun. Cenotvorba je závislá na vašich řidičských zkušenostech, bonusech za beznehodovou jízdu, ale i na typu vozidla. A samozřejmě také a variantě pojištění. Nic vám nebrání uzavřít tu nejlevnější variantu se spoluúčastní při nehodě způsobené v zahraničí. Ale pamatujte a to, že pokud se přece jenom vydáte za naše hranice, měli byste této situaci přizpůsobit i své povinné ručení. Jedině tak se totiž vyhnete nepříjemnému překvapení, které vysaje váš rodinný rozpočet jako nenasytná houba.

A když si nebudete v některém bodě jistí, vždycky se ptejte. Slušný poskytovatel vám zašle znění pojistné smlouvy e-mailem ještě před podpisem nebo vám umožní vzít si tiskopis domů, a tam ho v klidu prostudovat.

Sending
Uživatelské hodnocení: 5 (1 hlas)

Leave a Reply