Za jakých podmínek lze vrátit zboží zakoupené přes internet?

Nakoupili jste přes internet a rozmysleli se? Nebo jste podlehli telefonní reklamě a chcete vzít svůj krok zpět? Můžete. Ale jen na určité produkty a za splnění konkrétních podmínek.

Na rozmyšlenou máte 2 týdny

Podle občanského zákoníku můžete od kupní smlouvy pro internetový nákup odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu. Netýká se to jen internetových nákupů, ale všech obchodů provedených mimo kamenné prodejny. To znamená, že zboží můžete také vrátit, pokud jste je koupili po telefonu, poštou nebo prostřednictvím podomních prodejců. V případě zakoupení služby se 14 denní lhůta počítá od uzavření smlouvy.

Doporučujeme také přečíst: Jak postupovat při reklamaci zboží 

Tříměsíční výjimka u nepořádných prodejců

3 měsíce na odstoupení od smlouvy máte u obchodníků, kteří si nesplnili svou informační povinnost podle zákona. V praxi je provozovatelé e-shopů dávají do obchodních podmínek a jedná se o údaje o prodávajícím, označení služby apod. Když by v této době prodávající povinné informace doplnil, začíná nová 14 denní lhůta.

Nemůžete vrátit používané zboží

Podmínkou k úspěšnému přijetí vraceného zboží a vyplacení peněz zpátky na váš účet je, že jste zakoupenou věc nijak nepoužívali. Některé druhy produktů navíc musí být v původním obalu, jak určuje každý obchodník v podmínkách svého e-shopu, některé naopak rozbalit můžete.

O vracení zboží informujte prodejce

Rozhodli-li jste se zboží vrátit, nestačí je pouze poslat, ale musíte o tom obchodníka jasně informovat. Písemné prohlášení můžete připojit k vracenému zboží, nebo je prodejci poslat e-mailem, případně faxem. Nejjistější cesta, kterou se pojistíte v případě možných sporů, je poslat prohlášení doporučeně poštou.

Peníze dostanete do 14 dnů

Od doručení oznámení vám prodejce musí vrátit peníze do 14 dnů. Tato doba se může prodloužit, pokud nedostal vracené zboží nebo doklad, že jste ho již poslali. Ve vrácené částce musí být zahrnuté i náklady na poštovné, které jste zaplatili při koupi.

Záleží na obchodníkovi, zda určil náklady na dopravu předem

Obvykle platí za náklady při posílání nechtěného zboží zpět kupující. Pokud toto ale prodejce ve svých podmínkách předem neuvedl, hradí je on. Objemné zboží z podomního prodeje si u vás musí vyzvednout sám prodávající a vy za to nic neplatíte.


Některé zboží a služby nevrátíte

Nepočítejte s tím, že vrátíte všechno, co jste koupili mimo kamenné prodejny. Nejde to například u zboží, které bylo vyrobeno přímo pro vás (jako oblek na míru). Také u zboží, které podléhá rychlé zkáze (občerstvení na večírek), počítačových programů a jiných nahrávek na CD a DVD discích, pokud je porušený jejich obal. Nebo třeba na služby, jejichž plnění začalo už před uplynutím 14 denní lhůty (jako online objednávka kabelové televize).

Zboží koupeného v kamenném obchodě se nezbavíte tak snadno, jako když je koupíte přes internet

V článku o vracení zboží koupeném přes internet jsme vám poradili, kdy je možné je vrátit. Podobná lhůta jako pro internetové zboží pro produkty z kamenné prodejny není. Pro spotřebitele ale existují výhody i pro nákup z kamenné prodejny.

Zboží koupené v běžném kamenném obchodě nemůžete vrátit do 14 dnů, jako je tomu při obchodování na dálku. Jediný způsob, jak takové vrácení provést, je ochota obchodníka zboží vzít zpátky nebo je vyměnit. To vám sdělí přímo u pokladny nebo na informačních tabulkách v obchodě. Podmínkou bývá, že zboží na sobě má původní cenovky.

Odstoupení od smlouvy o úvěru

Jediným řešením, jak dosáhnout vrácení zboží, je odstoupení od úvěru na zboží, které jste v kamenné prodejně koupili. Platí zde 14 denní lhůta od uzavření této smlouvy. Musíte ale počítat s tím, že do 30 dnů budete muset zaplatit úrok, na který by poskytovateli vznikl nárok, pokud by ke zrušení smlouvy nedošlo. Úrok se vztahuje k celé původně určené době.

Úspěšná reklamace do 6 měsíců od koupení zboží

Kromě běžné 24 měsícové lhůty pro záruku zboží existuje ještě 6 měsíční lhůta, ve které je reklamace zboží lehčí, protože v ní platí zvláštní pravidla. Zákon totiž na vadu, která se v této době objeví, hledí jako na vadu, která existovala už v době převzetí věci. Pokud to neodporuje povaze věci nebo se neprokáže její opak.

Prodavač vám ale těžko dokáže, že jste například ve vycházkových botách chodili běhat (pokud za vámi nechodí 24 hodin denně). Reklamaci vám tak musí uznat a vy rozhodnete, zda chcete zboží nové nebo opravit – musíte to ale prodávajícímu sdělit. Když nebude mít věc novou, musí vám vrátit peníze.

Formulář pro odstoupení od kupní smlouvy ve 14 denní lhůtě ke stažení: vzor odstoupeni od kupni smlouvy

0.0
Sending
Uživatelské hodnocení: 4.67 (6 hlasů)

2 komentáře

  1. Martin 19.4.2017
  2. Jana Burnekova 13.11.2017

Leave a Reply