Auta dovážená z Německa představovala v minulosti výhodnou koupi. Dnes to sice platí méně, ale při usilovnějším hledání a u neobvyklých či německých modelů aut je nákup v Německu pořád výhodnější než tady. Na co si dát pozor a co potřebujete k přihlášení auta se dozvíte v tomto článku.
Vybrat si auto v Německu vás sice bude stát víc času a možná i nervů, než když si je koupíte v tuzemsku. Dáte-li si pozor, můžete získat kvalitní auto za podstatně méně peněz. Pokud si na dovoz auta netroufáte sami, fungují i společnosti, které se asistovaným dovozem aut z Německa zabývají a vyřídí za vás i všechny potřebné formality.
Hledání auta z Německa začněte na internetu
Nejlepší je začít na internetu, kde jsou hned dvě velké stránky německých inzerentů v češtině: mobile.de a AutoScout. Prodejci většinou inzerují na obou stránkách, ale někdy na každé z nich mají jinou nabídku, proto je dobré projít si oba weby.
Aby se vám lépe hledalo, nejdřív si rozmyslete:
- kolik kilometrů jste ochotní akceptovat na tachometru (např. pro 80 tisíc se vám nezobrazí ani 81 tisíc, proto při vyhledávání trochu přidejte),
- jaký typ auta (terénní, městské) a značku (vyplatí se hlavně němečtí výrobci) chcete nebo jestli budete hledat jen konkrétní model,
- cenu auta, kam zahrnete i poplatky v ČR a náklady na přepravu.
Při zadávání parametrů auta myslete také na to, kam si pro ně budete muset jet. Podle mapy si stanovte maximální vzdálenost, která se vám u jízdy pro auto – a někdy může jít jen o prohlídku – vyplatí.
Jakmile si vyhlédnete svého favorita, prodejci zavolejte. Pokud nemluvíte německy, vystačíte si i s angličtinou, většina prodejců se totiž do Německa přistěhovala z jižní Evropy a anglicky umí. Zjistěte hlavně:
- Jestli je auto ještě volné: pokud ano, zarezervujte si je – většinou to jde jen den (případně večer) předem.
- Požádejte o fotky: nechte si na mail poslat detailní fotky. Budete tak mít větší šanci zjistit, v jakém je auto doopravdy stavu.
- Snižte cenu: už po telefonu můžete zkusit usmlouvat nižší cenu, většina prodejců při projevení vážného zájmu ráda sleví.
Auta z Německa: než se vydáte na cestu
Ještě před cestou za vybraným modelem si vytipujte několik dalších aut v okolí do zálohy. Může se stát, že na místě odhalíte závažné vady a museli byste se vracet s nepořízenou. Také si připravte seznam toho, co všechno je potřeba u aut z autobazaru pohlídat a zvláštní pozornost věnujte odhalení bouraného auta.
Podle svých možností si zvolte i způsob, jak auto dostanete do ČR. Nejvíc vyřizování vás čeká, když budete chtít s autem sami odjet.
- Odvoz auta na přívěsuJde o možnost, se kterou budete mít nejméně starostí a která je i cenově výhodná. Odvoz na přívěsném vozíku seženete už od 10 Kč na km (pro takový vozík potřebujete řidičák skupiny E) a s žádnými dalšími výdaji si nebudete dělat starosti. V autobazaru vám při zaplacení aspoň zálohy auto několik dnů nechají, takže pro něj nemusíte hned jet i s přívěsem.
- Dovoz auta specializovanou společnostíChcete-li si dovoz auta z Německa usnadnit, můžete se obrátit na společnost, která se tímto přímo zabývá. Důležité je si spočítat, jestli se vám jejich služby vyplatí. Cena se může vyšplhat i ke 20 až 30 tisícům. S výběrem auta vám poradí, případně ho podle vašich požadavků sami vytipují. Pro auto pojedete s danou společností, ale přihlášení auta v ČR už bude jen na vás.
- Samostatné řízení nového autaPro nový vůz se můžete vydat i s druhým řidičem a cestu zpátky už odřídit v novém. K tomu si musíte zajistit převozní SPZ a dočasné pojištění, nezapomeňte zkontrolovat i platnost STK (v Německu ji najdete pod zkratkou TÜV).
S pojištěním i značkou vám pomohou samotné autoservisy. Pokud si ji budete shánět na úřadě, myslete na to, že obvykle mají otevřené jen dopoledne. Vylisování značky si pak budete muset zajistit sami, stačí o to ale požádat na pojišťovně ve které si sjednáváte povinné ručení. Pro převozní značky platí nová pravidla – tu se žlutým pruhem (platnost na 5 dní) už můžte legálně použít i u nás a v klidu tak stihnete i STK. Nemusíte si tak kupovat dražší značku s červeným pruhem (platnost až na měsíc).
Auta z Německa: jak postupovat v ČR
U nás musíte s autem dojet na technickou a emisní kontrolu. Týká se vás dovozová kontrola a jestli ji vybraná stanice dělá, si raději ověřte (i když by je měly dělat všechny).
V dalším kroku si zařiďte povinné ručení. Číslo registrační značky stačí doplnit později, až vám ji přidělí úřad.
Na registru vozidel vyplňte předtištěný formulář k dovezenému vozidlu. S sebou si vezměte:
- občanský průkaz
- zelenou kartu
- protokol z STK
- německé technické průkazy (malý i velký)
- pro jistotu kupní smlouvu a doklad o zaplacení pojištění
Do 30 dnů (obvykle to trvá asi týden) dostanete velký a malý technický průkaz a taky SPZ. Jakmile ji umístíte na auto, můžete s ním na silnice.
No já do Německa občas jezdím pracovně. Párkrát jsem se byl podívat i v bazarech, ale že by to bylo levnější to pochybuji. Akorát teda je pravda, že tam byli výhodnější havárky, nebo porouchaná auto. Zdá se, že Němcům se auto nechce opravovat a raději si koupí nové.
Pokud někdo má čas a možnosti jak si pro auto zajet sám, tak proč ne. Vyhne se tím placení společnosti, které auta dováží a ano opravdu se bavíme o pár desítkách tisíc a taky se tím vyhne podvody se stočenými km, které se dějí při převozu. A ve finále stejně zjistí, že to zaplatil za vlastní dopravu a čas, tak stejné auto vychází lépe v našich bazarech jako třeba AAA auto. Samozřejmě se bavím o běžných autech. Speciálky, které se u nás prodávají málo, jsou v pohodě.
Ceny podobné jako v našich bazarech, ale auta se mi zdáli o něco lepší/hezčí. Tak jsem tuhle cestu zkusil na vlastní pěst. Mluvím hodně slušně německy, ale i tak byl obrovský problém najít něco o historii vozu… Na další dotazy už prakticky nikdo nereagoval… Prostě jak kdyby nebyli zvyklí, že se někdo na něco ptá… Po několika hodinách vybírání a zkušební jízdě říkám, ten motor takhle klepat určitě nemá… Pán jen suše odpovídá, to si necháte opravit a bude to dobrý… (stav vozu – bez závad), a takhle to pokračovalo dál…
Naštvaně odcházím a zkusím další… Borec lámanou němčinou (asi turek) nabízí předražená auta s podezřele málo km. Nakonec se dozvídám, že ač je stáčení km v Německu nezákonné, tak to nikdo neřeší. Nějaký cizinec zde koupí auto, to dá jinému cizinci na stočení a pak prodá a doufá, že přijede vychytralý čecháček, který kvůli autu z Německa udělá cokoliv a chytí se na km… Po obhlídce dalších 5 bazarů, kde se objevovalo stále méně německy mluvících lidí jsem to vzdal….
Když k tomu připočtu problém s km po cestě jak tady píšete, je pro mě tahle cesta na vždy ukončená… Dopadl jsem a k mému překvapení docela dobře a nakonec si pořídil auto z AAA auto… Takže když se mě teď někdo ptá, povykládám svůj příběh a klidně tuzemský bazar za určitých podmínek doporučím….
Nesmysl ! děláte skrýtou reklamu vašemu bazaru AAA Auto, další vychytralost čecháčka