Jak se připravit na pracovní pohovor?

Pracovní pohovor pro vás může být méně stresující, když se na něj pořádně připravíte. Jaké je nejvhodnější oblečení, co za otázky můžete očekávat a odpovědi na další otázky najdete v tomto článku.

Chystáte se na pracovní pohovor a myslíte si, že si vystačíte jen s podrobnou znalostí svého životopisu? Pro vyvolání správného dojmu, nebo dokonce získání pozice budete potřebovat mnohem víc.

Čtěte také: Jak se obléci na pracovní pohovor.

Nenechte se zaskočit při pracovním pohovoru

Pracovní pozice se vám podle popisu zamlouvají a máte představu i o činnosti firmy. Když si ale zjistíte další informace, ať už od svých známých nebo na internetu, můžete je využít při pohovoru a váš zájem a znalosti potenciálního zaměstnavatele jistě zaujmou. Navíc díky diskuzím na internetu nebo hodnocení firmy můžete zjistit, zda by se vám v nové pozici mohlo líbit.

Počkejte, až pohovor ukončí druhá strana

Na místo doražte v předstihu, ale ne v moc velkém – stačí 5 minut. Pokud byste přišli dřív třeba o půl hodiny, na svůj protějšek byste tak vyvinuli nátlak.

Pohovor nechte vždy ukončit personalistu nebo toho, kdo pohovor vede. Nikomu neskákejte do řeči a otázky si nechte na konec, kdy k tomu dostanete prostor (případně si je poznačte, abyste nic nevynechali). Stejně tak počkejte, až vás k posazení se vyzvou. Nikdy nekuřte, i kdyby si váš protějšek zapálil. Raději s cigaretou počkejte, až budete pryč. Zdravte lidi na chodbě, nikdy nevíte, koho právě potkáte.

Sebedůvěra je určitě plus, ale není dobré to přehánět a vypadat namyšleně. Promyslete si proto, jaké máte špatné stránky a buďte připraveni je nejen vyjmenovat, ale i vědět, jak je zlepšovat (například zlepšování se v cizích jazycích).

S jakými otázkami se nejčastěji setkáte?

Ať už personalisté nebo přímo zaměstnavatelé s oblibou pokládají tyto otázky (nebo jejich obměny):


  • Řekněte něco o sobě.
  • Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?
  • Proč chcete pracovat pro naši společnost?
  • Kde se vidíte za 5, 10 let?
  • Proč chcete opustit současné zaměstnání?
  • Proč je tu mezi jednotlivými zaměstnáními mezera?
  • Co můžete nabídnout na rozdíl od ostatních?

Časté chytáky na pracovních pohovorech

  • Zkoušení cizího jazyka: pozor na to, jaké znalosti cizího jazyka uvádíte, na pohovoru vás mohou rovnou vyzkoušet.
  • Lépe se zeptat než být nejistý: pokud nějaké otázce úplně nerozumíte nebo si nejste jistí, jaká by měla být odpověď, zkuste se doptat. Působí to lépe než projevení nejistoty.
  • Otázka platu: je možné, že se vás potenciální zaměstnavatel zeptá na vaši představu o platu. Na pohovor už byste měli přijít s představou o hrubém platu podle vašeho vzdělání, schopností a praxe. Není vhodné říkat přesnou sumu, spíše se zmiňte o intervalu. Nikdy částku na pohovoru nepřirovnávejte k tomu, co jste slyšeli o platu jiného zaměstnance. Můžete se zaměstnavatele zeptat i na jeho představu nebo odpovědět obecně větou ve smyslu, že je pro vás přijatelná každá seriózní nabídka. Tím dáte najevo především zájem o pracovní pozici. Nabídnou-li vám malý plat, zkuste na sobě nedát znát zklamání a případně řekněte, že si nabídku ještě promyslíte doma. Je možné, že se vám ozvou s možností vyššího platu. Otázku platu by měla jako první otevřít druhá strana, pokud tak neudělá, zeptejte se na něj až v závěru pohovoru.
  • Osobní otázky: nelíbí-li se vám některé osobní otázky (na děti, náboženství, rodinný stav) můžete naznačit, že si nemyslíte, že by otázky souvisely s výběrovým řízením. Zkuste to sdělit klidným a slušným způsobem.
  • Divné otázky: někteří personalisté vám mohou položit otázky nijak nesouvisející s prací, o kterou se ucházíte (jako kterým směrem by se měl odemykat zámek u auta nebo k jakému ovoci jste podobný). Mají ukázat, jestli se necháte snadno zaskočit a odhalit skryté rysy. Důležité je zareagovat a odpovědět.

Co na pohovoru neříkat

  • Nenadávejte na starou práciZaměstnavatele často zajímá, proč chcete ze stávající pozice odejít. Určitě nezapůsobíte dobře, když si budete na všechno a všechny jen stěžovat (i když na tom nemáte žádné zavinění). Lepší je hledat pozitiva a výzvy v nové pozici a těmi změnu zdůvodnit.
  • Peníze by neměly být hlavním kritériemI když nejdůležitějším důvodem pro ucházení se o novou práci může být plat, zaměstnavatel byste tím moc nepotěšili, proto si to nechte pro sebe.
  • Nemám žádné otázkyTímto projevíte nezájem o firmu. Raději si předem připravte pár otázek (neptejte se na nic, co bylo zmíněno během pohovoru nebo co se dá snadno najít na webových stránkách firmy). Například Co baví na práci v této firmě vás? Nebo Co bych měl zvládnout do konce zkušební doby?

Dáte si něco k pití?

Nabídku nápoje od recepční nebo přímo toho, s kým vedete pohovor, můžete v klidu přijmout. Pozor si dejte na výběr nápoje. U čaje můžete mít problémy s vytáhnutím sáčku a stejně jako u kávy, můžete se nepříjemně polít. Oboje obsahuje kofein, který vás může vybudit, ale i znervóznit.

U minerálky s bublinkami zase může dojít k nepříjemnému krkání a bublinky nejsou vhodné pro hlasivky. Nejlépe z toho tedy vychází čistá voda. Pití si nedávejte, pokud se nervozitou chvějete – při držení poháru by to ještě víc vyniklo.

Naopak pokud pití nedostanete nabídnuté, sami si o ně neříkejte. Raději si před příchodem vezměte větrovou žvýkačku (nezapomeňte ji před vstupem do budovy vyhodit do koše), která vám žízeň na nějakou dobu zažene a osvěží i dech. Také si na pohovor viditelně nenoste vlastní nápoje.

Pozor na nonverbální komunikaci

Jste-li nervózní, snažte se svoje pohyby spíše omezit. V ruce na uklidnění můžete držet nějaký předmět, jako tužku, která vám poslouží k zapisování případných poznámek (vezměte si s sebou i bloček).

Při sezení je nejlepší mít nohy u sebe, ženy si mohou decentně přehodit nohu přes nohu – ale ne vyzývavě. Nesahejte si na obličej ani si nehrajte s vlasy, nepůsobí to hezky a navíc to rozptyluje.

Pracovní pohovor si můžete natrénovat před zrcadlem, kdy si lépe pohlídáte gesta i výraz. Ještě lepší je se natočit (měli byste si vystačit i s mobilem). Při mluvení se nebudete rozptylovat svým odrazem a na nahrávce uvidíte všechny chyby, které děláte.

Konečnou přípravu na pracovní pohovor začněte už večer

Na den před pohovorem si nic neplánujte a raději si znovu projděte všechny informace, nachystejte si oblečení a dokumenty na 1 místo a běžte spát co nejdříve. Také si naplánujte cestu a pokud si nejste jistí, kam přesně máte jít, raději se tam jeďte podívat. Ráno vstanete odpočinutí a nebudete muset nic hledat a budete mít dostatek času dorazit na místo pohovoru s časovou rezervou. Je možné, že se dostanete do dopravní zácpy nebo někde uvíznete kvůli nehodě. Uložte si proto číslo na zaměstnavatele, abyste mu mohli v případě potřeby zavolat.

0.0
Sending
Uživatelské hodnocení: 4.37 (27 hlasů)

Leave a Reply