Zkrachování cestovky: co si pohlídat a na co máte nárok?

České cestovní kanceláře musí být ze zákona pojištěné proti úpadku. Víte, co si máte zkontrolovat ještě před koupí zájezdu a co dělat, když už vaše cestovka zkrachuje?

Krach cestovní kanceláře

Všem cestovním kancelářím zákon (č. 155/1999 Sb.) nařizuje povinné pojištění proti úpadku. Vzhledem k tomu, že není nijak určené, jak okamžitá sankce je, určitě si před zakoupením dovolené prostudujte, jestli je cestovka pojištěná a na jakou částku (to vám ale kancelář není povinná sdělit a bez jejího souhlasu se to nedozvíte ani z pojišťovny). Jestli je vaše cestovka pojištěná, nejrychleji zjistíte tady, včetně informace o tom, jestli je v konkurzu nebo insolvenci.

U koho je pojištěná vám při požádání musí dát k nahlédnutí, měla by to uvádět na svých webových stránkách, a podrobné informace musíte dostat i ke smlouvě o dovolené. V té má být uvedený název pojišťovny, podmínky a způsob oznámení pojistné události. Samotné pojištění si můžete ověřit i na stránkách konkrétní pojišťovny, u které vaše cestovka pojištění uvádí.

V propagačních materiálech cestovky nebo při nahlédnutí o pojištění byste se měli dívat po informacích o rozsahu a podmínkách pojištění, rozsahu pojistného plnění a podmínkách pro uplatnění nároku.

Krach během vaší dovolené

Návrat z dovolené si v případě krachu cestovky nemusíte zajistit sami, ale odveze vás pojišťovna vaší cestovky, se kterou se neprodleně kontaktujte (obrátit se můžete i na Ministerstvo pro místní rozvoj ČR nebo zastupitelský úřad, ty ale stejně kontaktují cestovku pouze s žádostí, proto se snažte jednat přímo s pojišťovnou). Musíte u sebe mít voucher nebo smlouvu k zájezdu a osobní doklady, pomocí nichž pojišťovna ověří váš nárok.

To, jestli budete na místě moci zůstat až do konce původního termínu, záleží na tom, jestli vaše cestovní kancelář pobyt uhradila. Pokud ano, nechá vás pojišťovna na místě, v opačném případě vám zajistí cestu domů v nejbližším termínu včetně nezbytného ubytování a stravování.

Pokud jste kvůli krachu cestovky museli ukončit dovolenou dřív, pojišťovna vám musí vyplatit právě tu část dovolené, kterou jste nemohli dokončit (například při 8 denní dovolené cestovka zkrachovala po 4 dnech vašeho pobytu na dovolené, máte tedy nárok na vyplacení 50 % ceny zájezdu).

Krach před termínem vašeho zájezdu

Podle rozsudku Ústavního soudu z loňského července musí pojišťovna uhradit celou částku a ne jen tu, na kterou se na vás díky pojistnému plnění a nároků ostatních klientů dostane. Pojišťovna Generali, které se konkrétní případ týká, se chce obrátit na Evropský soudní dvůr, zatím máte ale při soudním řešení sporu šanci na úspěch právě na základě rozhodnutí Ústavního soudu.

Pojišťovně, u které byla cestovka pojištěná, pošlete vyplněný formulář (většinou jej i s požadavky najdete na jejich webových stránkách nebo na pobočce). Máte na to půl roku, ale nejlepší je přihlásit se pojišťovně co nejdřív. Pojišťovny vyplácí odškodné po této 6 měsíční lhůtě, některé ale zaplatí dřív.

Když nedostanete zaplaceno

Vzhledem k tomu, že se pojištění vztahuje jen na určitá procenta z předpokládaného obratu cestovní kanceláře, může být nakonec pojistné plnění nižší, než jsou nároky poškozených klientů. Pro váo znamená, že dostanete proplacenou jen část peněz, které jste za neuskutečněnou dovolenou zaplatili. Jediným řešením je obrátit se na soud (což se vám vzhledem k výše popsanému případu u Ústavního soudu pravděpodobně vyplatí).

Cestovní kancelář bez pojištění nesmí podnikat a hrozí jí za to sankce. V případě krachu takové kanceláře své peníze nedostanete zpátky jinak, než pomocí žaloby a vymáhání. Pokud ale cestovce skončilo pojištění, které měla v době, kdy jste si zájezd koupili, nemá to na tuto situaci žádný vliv – pojištění se na váš zájezd vztahuje.

Může se také stát, že podnikatel podváděl a dostal kancelář do úpadku naschvál. V tomto případě je právo také na vaší straně, protože pojišťovna si sama musí pohlídat aktivity cestovky, a navíc Soudní dvůr Evropských společenství při řešení podobného případu stanovil, že zákazník má právo na odškodnění (podle Evropského práva, které ochraňuje zákazníka před krachem cestovky i v případě mimořádných událostí, podvodných jednání a nečekaných důvodů).

Krach slevového portálu nebo cestovní agentury

V případě, kdy zkrachuje slevový portál nebo cestovní agentura, by se vás jako nakupujících tato situace neměla nijak týkat. Vy jste si službu objednali a zaplatili u zprostředkovatele a je problém prodejce, že si tohoto zprostředkovatele zajistil. Službu tedy můžete nadále požadovat přímo po prodejci a ten musí škodu vymáhat po slevovém portálu (nebo agentuře) v rámci insolvenčního řízení.

0.0
Sending
Uživatelské hodnocení: 5 (1 hlas)

Leave a Reply