Itálie patří stejně jako okolní státy do rodiny zemí, u kterých je třeba platit za využívání vysokorychlostních silnic, i když jde o částky vcelku mírné, je dobré s nimi počítat. A mimochodem Itálie dálniční známky nehledejte, vše se řeší za pomoci rychlého a jednoduchého mýtného systému.
Výhody tento systém jistě má. Není třeba shánět žádný elektronický nebo papírový kupón. Stačí najet na dálnici, vyzvednout si lístek a při výjezdu zaplatit částku podle ujetých kilometrů. A při otevřeném systému vybírání mýta není často potřeba ani to.
Systém vybírání mýta v Itálii aneb Itálie dálniční známky nezná
Pro účely vybírání mýtného jsou v Itálii vozidla rozdělena do tří kategorií. Je to stejné, jako kdyby platily na území Itálie dálniční známky, jen o něco přehlednější.
- Kategorie 1: sem patří všechna motorová vozidla s výškou nepřekračující 1,3 metru (měřeno u přední nápravy), a které nemá více než dvě nápravy. Jde tedy hlavně o běžná osobní vozidla a motorky.
- Kategorie 2 zahrnuje vozidlo přesahující výšky 1,3 metru, které ale nemá více než 2 nápravy.
- Kategorie 3 zahrnuje motorová vozidla se třemi nápravami, tzn. menší nákladní vozy nebo osobní automobil s přívěsem.
Jak na placení mýtného v Itálii
Při vjezdu na dálnici si vyzvedněte z automatu lístek, který poté při výjezdu předložíte ke kontrole.
Dálnice s uzavřeným systémem
Jde o většinu dálnic na území Itálie, zde se výše platby stanovuje podle počtu ujetých kilometrů. Předložení obdrženého lístku při placení je nezbytné, jeho ztráta z vaší peněženky vytáhne částku, kterou byste zaplatili za nejdelší možný projetý úsek + nepříjemnou pokutu.
Dálnice s otevřeným systémem
Tady je situace o něco jednodušší. Platba se provádí paušálně bez ohledu na to, kde na dálnici vjedete, takže žádný lístek při najíždění na dálnici není třeba. V Itálii jde i tyto úseky:
- Roma-Civitavecchia (A12)
- Messina-Villafranca (A20)
- Varese-Milano (A3)
- Napoli-Salerno (A3)
- Torino-Bardonecchia (A32)
- Morgex-Aosta (A5)
- Napoli-Pozzuoli (A56)
- Como-Milano (A9)
TIP: Do úseků s otevřeným systémem není dovoleno vjet ani tehdy, je-li závora stabilně nahoře svítí zelená. Vždy je třeba nechat si vystavit dálniční lístek, jinak vám na konci bude účtována jeho ztráta i se všemi důsledky.
Jak pohodlně zaplatit mýtné v Itálii
Na zdejších dálnicích se můžete setkat se čtyřmi typy pokladen. Ale stejně je placení mnohem jednodušší, než kdyby existovaly na území Itálie dálniční známky.
Nejrychleji budete odbaveni u brány s nápisem CARTE. Sem stačí přijet, vložit dálniční lístek a zaplatit kartou. Obvykle ani není třeba zadávat PIN. Pokud potřebujete doklad o zaplacení, stiskněte tlačítko RICEVUTA.
Automatická pokladna na mince je skoro stejně jednoduchá. Drobné mince mají své přihrádky, papírové bankovky zase jiné. Automat i vrací, pokud zaplatíte příliš.
U pokladen s obsluhou podejte dálniční lístek pokladnímu, podívejte se na displej, kde se ukáže částka k zaplacení a tu uhraďte penězi nebo kartou.
Vyhněte se pokladnám označeným jako TELEPASS. Ty jsou určené pouze pro majitele automatických terminálů TELEPASS, umístěných za předním sklem vozidla, které automaticky strhávají peníze přímo z bankovního účtu.
Možné problémy při placení mýta v Italii
Jestliže nastane při placení jakýkoliv problém (obvykle je na vině špatně načtená platební karta), nikdy v odbavovacím pruhu necouvejte. Místo toho chvíli vyčkejte. Automat vám vydá přepis o dodatečné platbě a závora se otevře. Tento přepis je nejlepší uhradit na nejbližší mýtné bráně nebo zamířit k obslužnému místu Punto Blu. Rozhodně se nepokoušejte zaplacení vyhnout, italská policie bývá v tomto směru důsledná.
Orientační ceny vybraných úseků italských dálnic
Češi si Itálii oblíbili hlavně díky snadné dostupnosti většiny letovisk přímou osobní dopravou, která je bez diskuze příjemnější a pohodlnější než cestování vlakem nebo autem. Přinášíme vám přehled nejčastěji využívaných dálničních úseků spolu s cenami, které za jejich použití zaplatíte.
Letovisko | Dálniční nájezd | Dálniční sjezd | Mýtné |
Benátky | Brennero | Mirano/Dolo | 25,60 EUR |
Bibione | Tarvisio | Latisana | 11,10 EUR |
Caorle | Tarvisio | San Stino di Livenza | 13,00 EUR |
Florencie | Tarvisio | Firenze Nord | 36,10 EUR |
Kalábrie | Brennero | Vibo Marina/Rossano | 67,80 EUR |
Lido di Jesolo | Tarvisio | San Dona di Piave | 14,10 EUR |
Lignano | Tarvisio | Latisana | 11,10 EUR |
Ligurská riviéra | Tarvisio | Imperia Ovest | 57,20 EUR |
Rimini | Tarvisio | Rimini Sud | 32,20 EUR |
Rosolina Mare | Brennero | Padova industriale | 23,10 EUR |
Řím | Tarvisio | Roma Nord | 54,60 EUR |
San Benedetto del Tronto | Tarvisio | Grottammare | 43,30 EUR |
Toskánská riviéra | Brennero | Rosignano Marittimo | 44,20 EUR |
Ceny tunelů v Itálii
Některé tunely v Itálii mají svůj vlastní platební systém, návštěvníci z České republiky nejčastěji využívají Tauernské tunely ležící mezi Salzburgem a Villachem, které jsou nezbytné při průjezdu do letovisk ležících v západní, střední nebo jižní Itálii.
A10 Tauern Katschberg je delší. Pří průjezdu zaplatíte rovných 11 EUR, tunel A13 Brenner vás pak bude stát 9,50 EUR.
Jak se vyhnout placení mýtného v Itálii
I když na území Itálie dálniční známky nenajdeme, placení mýtného se lze vyhnout stejně jako všude jinde – objetím placených úseků.
V případě tunelu A10 Tauern Katschberg stačí odbočit na trasu Rennweg/Katschberg a pokračovat směrem na horské středisko Katschberg. Pokud neplánujete ani průjezd Brennerem, jednoduše sjeďte až u Innsbrucku a pokračujte po staré neplacené silnici a na prvním vhodném úseku najeďte na dálnici.
Je ale třeba počítat s tím, že objíždění obou tunelů vám díky kopcovitému a obtížnému terénu zabere asi dvě hodiny času navíc, nemluvě o spotřebovaném palivu.